Politik.

Jag skulle anta att ju äldre man blir desto mer intressant blir politik. Så har det blivit för mig iaf. Man vill ju förbättra samhället, och bryr man sig inte om politik... Det är ju som att säga att man inte bryr sig om hur vårt samhälle ser ut! Visst. Man måste inte veta allt. Och skvaller och ledarroller? Det har absolut inget med politik att göra. Oftast. Nej, vad våra partier vill är ju vad som är viktigt.

Jag är infödd socialdemokrat, och visst har jag blivit starkt påverkad. Min morfar var det och mamma är det (dock har förtroende sjunkit). Jag är uppvuxen med socialdemoratiska värderingar. Lika för alla. Ta hand om alla. Ge alla samma möjlighet. Om vi någonsin har varit där med det socialdemokratiska partiet... Nej, inte direkt. Och jag erkänner att jag inte håller med om allt S tycker. Och jag erkänner att jag pendlar mycket mellan S och MP.

Jag kan förstå att vissa har svårt att veta vilka man ska rösta på. Lättaste är väl att rösta på samma parti som föräldrarna eller som de man bor med. Men det allra viktigaste är att fundera ut vad som är viktigaste för en själv. Miljö, arbete, socialt (skolor, äldreomsorg)... Ett parti innehåller inte allt man själv vill. De kan omöjligt fokusera på allt. Ibland är vissa frågor viktiga än andra.

Sista orden får jag citera min mamma: "Om man inte röstar, ska man inte heller klaga!".

(Gud vad jag känner mig gammal!)

/ sanne andersson.

Ps. S har gått upp typ 2,5 %. Woho! Se vad folket fokuserar på partiledaren... Men jag håller med, Juholt är en skam för S! Usch! Ds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback