Jordskalv?!

Kände ni det? Jordskalvet? Som skakade hela huset,fick sängarna att flytta sig och dörrarna att smälla igen. Jag gjorde. Jag log i min säng i väntat på att gå upp när hela jag började skaka. Jag trodde först det var katten som riste sig så mycket att jag riste mig, men jag insåg ganska snart att hela sängen skakade, och sen att hela huset skakade. Jag skrek på Malin och fråga varför skakade. "Det är tvättmaskinen" sa hon. "HELL NO", tänkte jag. Senare kom upp till mig och sa att det inte va tvättmaskinen trots allt, inte en tvättmaskin i världen kan skaka så där mkt. Lite senare fick jag sms av Hanna. "Kände du jordskalvet.Det väckte mig". "Från Klippan ända till Perstrop. Det var mycket", tänkte jag. Sen gick jag och la mig igen. Efter ett tag ringde mamma. Det hade varit jordskalv i Kristanstad också!! Bestämde mig för att starta datorn och kolla Hd, och jajjemensan. Det var ett stort skalv!!



Publicerad 16 december 2008 kl 06:41


Kraftigt skalv skakade Skåne

Klockan 6.20 inträffa ett jordskalv i hela södra Sverige. Marken skakade kraftigt under 10 - 15 sekunder. Även Danmark drabbades. Seismologer beräknar skalvet till 4,5 och 5 på Richterskalan.



SKÅNE. Skalvets centrum låg cirka 60 kilometer öster om Malmö och nio kilometer nordost om Ystad. Landskrona, Bjuv, Båstad och Helsingborg. Överrallt rapporterar människor om ett kraftigt jordskalv.

Klockan 6.20 inträffade skalvet som höll på i 10 till 15 sekunder.
-Väggarna skakade och jag trodde att en gruvgång ramlat in. säger en av alla oroliga som hört av sig till hd.se.

Uffe Johansson från Asmundtorp vaknade av att sängen skakade.
-Vi bor precis vid vägen så jag trodde det var någon maskin som höll på, säger han.



Vi överlevde detta jordskalvet, men när kommer nästa komma och vad kommer hända då?

/ sanne andersson

Kommentarer
Postat av: Anonym

Alltså shit det var skitläskigt! :S



Vi håller på att läsa om sånt nu på geografin.. så frågade vi vår lärare idag varför detta kunde ske då ej sverige ligger på gränsen mellan en kontinentalplatta? Då sa han att plattan kan ha såna spriickor.. typ att det går ändå :/

2008-12-16 @ 14:46:35
URL: http://thesociety.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback